Każde z łożysk już na etapie produkcji ma określony czas eksploatacji. Zarządzanie cyklem życia łożysk poprzez specjalistyczne metody konserwacji i dedykowane narzędzia może przyczynić się do zwiększenia czasu, w którym maszyny działają bezawaryjnie. To z kolei może zmniejszyć zużycie energii oraz obniżyć koszty związane z koniecznością wymiany części.










 

Konserwacja łożysk


Typowy cykl życia łożyska obejmuje kilka etapów, takich jak montaż, regulacja, smarowanie, monitorowanie stanu oraz demontaż. Każdy z tych etapów ma bezpośredni wpływ na wydajność i trwałość łożyska. Według badań dotyczących niezawodności, wyzwania związane z niewłaściwym doborem smaru lub nieodpowiednim smarowaniem stanowią aż 36% przyczyn przedwczesnych uszkodzeń łożysk. Pozostałe 64% uszkodzeń ma miejsce w różnych fazach cyklu życia łożyska.

 

Poprzez stosowanie właściwych praktyk obsługi oraz używanie odpowiednich narzędzi montażowych można istotnie wydłużyć trwałość łożyska, zwiększyć jego zdolność produkcyjną oraz efektywność zastosowania.

 

W REM dostarczamy narzędzia do obsługi łożysk na każdym etapie ich cyklu życia, o czym pisaliśmy w poniedziałek.
 

Montaż łożysk


Wybór sposobu instalacji łożysk w dużej mierze zależy od ich rozmiaru. Małe i średnie łożyska zazwyczaj są montowane na zimno za pomocą siły mechanicznej. Jednak narzędzia improwizowane, takie jak młotek czy kawałek starej rurki, nie powinny być używane do montażu łożyska na wał, gdyż mogą one przekazywać siły montażowe poprzez elementy toczne, co może prowadzić do uszkodzeń.

 

Zaleca się stosowanie specjalistycznych narzędzi do montażu łożysk. Te narzędzia składają się z pierścienia odpornego na uderzenia i tulei, które równomiernie rozkładają siły montażowe na zewnętrzne i wewnętrzne pierścienie łożyska, zapobiegając uszkodzeniom. Mogą być one używane do montażu różnych rozmiarów łożysk.


Jednym z przykładowych rozwiązań jest zestaw montażowy.

 

Dla większych łożysk często stosuje się siły hydrauliczne. Na przykład, przedsiębiorstwo górnicze  może korzystać z nakrętek hydraulicznych. 

 

Składa się ona z gwintowanego pierścienia stalowego z rowkiem i tłokiem pierścieniowym, który wytwarza odpowiednią siłę poprzez wtrysk oleju, umożliwiając montaż większych łożysk. Metoda ta redukuje problemy z instalacją oraz przestoje. Zmniejszając czas poświęcany na montaż, oczywiście redukuje postoje.

 

Innym sposobem montażu jest metoda termiczna za pomocą nagrzewnicy indukcyjnej. Nagrzewnice te są dostosowane do łożysk ważących od kilku do kilkudziesięciu kilogramów, zapewniając bezpieczny i kontrolowany cykl nagrzewania trwający kilka minut. Dodatkową korzyścią jest to, że niektóre nagrzewnice indukcyjne, w tym produkty firmy SKF, posiadają funkcję automatycznej demagnetyzacji łożyska, co eliminuje problem magnetyzacji łożyska w wyniku ogrzewania.
 

Oto jedna z wielu nagrzewnicy dostępna w naszym sklepie jest nagrzewnica TIH 030M/230V.
 

Osiowanie wałów i pasów


Po montażu łożyska konieczne jest właściwe wyrównanie wałów. Wały nieprawidłowo osiowane mogą prowadzić do szybszego zużycia łożysk, uszkodzeń uszczelnień, zwiększenia poziomu drgań i tarcia, co w efekcie może skutkować przestojami i awariami maszyn. Dodatkowo może to prowadzić do nadmiernego zużycia energii.

 

Narzędzie do laserowego wyrównywania wałów umożliwia znacznie większą precyzję pomiarów w porównaniu z tradycyjną metodą manualną, opartą na linijkach. Wprowadzenie tego rozwiązania zwiększy niezawodność maszyn i obniży koszty związane z regulacją wałów.


To jedno z wielu rozwiązań do osiowania dostępnych w ofercie REM jest TKSA 41.

 

Technologia laserowego osiowania jest również dostępna dla systemów napędzanych pasami, gdzie nieprawidłowo ustawione koła pasowe mogą prowadzić do nadmiernego zużycia kół i pasów transmisyjnych. Skutecznym narzędziem w tej dziedzinie są urządzenia laserowe, które regulują rowki w kołach pasowych, w których pracują pasy transmisyjne, a nie zewnętrzną powierzchnię wieńca koła. Dzięki temu zapewniają one precyzyjną regulację niezależnie od typu i grubości koła pasowego.

 

W REM przeprowadzamy wiele  realizacji z uwzględnieniem osiowania, o jednej z nich możesz przeczytać tutaj.

 

Smarowanie łożysk 


Smarowanie łożysk zapobiega bezpośredniemu stykaniu się elementów metalowych, zapewnia ochronę przed korozją oraz zatrzymuje zanieczyszczenia przed przedostaniem się do wnętrza łożyska.

 

Większość łożysk jest smarowana za pomocą smaru, który wymaga okresowej wymiany. Proces ten może być trudny ze względu na trudność w określeniu odpowiedniej ilości smaru do uzupełnienia. W takich przypadkach pomocne są automatyczne smarownice, które eliminują tę kwestię.

 

Dzięki automatycznym smarownicom możliwe jest zmniejszenie czasu i wysiłku potrzebnego do smarowania oraz eliminacja przypadkowości związanej z ręcznym uzupełnieniem smaru.
 

Wybór odpowiedniej smarownicy zawsze należy poprzedzić weryfikacją miejsca, w którym będzie ona pracowała, o czym pisaliśmy w jednym z naszych postów.

 

Na rynku dostępne są również smarownice wielopunktowe, które pompują smar z centralnego zbiornika poprzez długie przewody zasilające. Dzięki nim smar może być dostarczany do nawet ośmiu oddzielnych punktów smarowania.

 

W REM oferujemy kompleksową usługę z zakresu układu centralnego smarowania: od projektu, poprzez montaż, aż po serwis. O czym pisaliśmy w jednym z naszych poniedziałkowych postów.

 

Jaki smar do łożysk? – czym smarować łożyska


Z uwagi na zróżnicowane wymagania dotyczące prędkości i wydajności w różnych zastosowaniach, stosowanie uniwersalnego środka smarnego nie jest optymalnym rozwiązaniem. Dobór smaru powinien być dokonywany na podstawie kryteriów aplikacji, takich jak rozmiar i typ łożyska, prędkość, obciążenie oraz temperatura pracy.

 

Rodzaje środków smarnych


Smar plastyczny, to substancja, która może zmieniać swoją konsystencję od płynnej do stałej. Składa się ona z dwóch głównych składników: płynnej fazy (najczęściej oleju syntetycznego lub mineralnego) oraz substancji zagęszczającej. Właściwości konkretnego smaru, np. lepkość zależą od rodzaju substancji zagęszczającej i fazy płynnej. Wybór odpowiedniego smaru pozwala na wydłużenie czasu pracy łożyska.

  • Smary litowe są niezwykle wszechstronne i mają szerokie zastosowanie. Ich główną zaletą jest powolne utlenianie. Są również bardzo odporne na wilgoć i wysokie temperatury. Smary te są najpopularniejsze na rynku ze względu na ich skuteczność w smarowaniu łożysk.

  • Smar molibdenowy, będący jednym z rodzajów smarów litowych, zawiera dwusiarczek molibdenu, co nadaje mu dodatkowe właściwości. Jest on przeznaczony do przenoszenia dużych obciążeń, dlatego używa się go do smarowania łożysk baryłkowych i innych, które muszą wytrzymać duże siły.

  • Smary wapniowe są stosowane w łożyskach pracujących pod niewielkim obciążeniem, często w łożyskach ślizgowych. Dodatki wapniowe zapewniają ochronę przed wypłukiwaniem się smaru.

  • Smar glinowy ma bardzo dobrą przyczepność, ale nie radzi sobie dobrze w ekstremalnych temperaturach. Jest używany w środowiskach o wysokiej wilgotności ze względu na swoją atrakcyjną cenę.

  • Smar ceramiczny nie zawiera metalowych cząstek i nie przewodzi prądu elektrycznego. Jest odporny na bardzo wysokie temperatury, nawet do 1200°C, dlatego jest stosowany w miejscach, gdzie występują skrajne warunki cieplne.

  • Smar grafitowy zawiera cząsteczki grafitu, które poprawiają poślizg. Jest odporny na wodę i używany jest jako smar montażowy.

  • Smar teflonowy, znany również jako smar z PTFE, charakteryzuje się dużą odpornością na wysokie temperatury i jest neutralny chemicznie. Jest stosowany do smarowania gumy i tworzyw sztucznych.

  • Smar silikonowy to specjalistyczny spray, który penetruje i smaruje. Jego głównym składnikiem są organiczne silikony. Jest odporny na utlenianie i stosowany między innymi do smarowania rolet.

  • Smar miedziowy zapewnia doskonałą ochronę przed korozją i wysoką temperaturą. Jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego i używany jest także do połączeń elektrycznych.

     

Monitorowanie stanu


Monitorowanie stanu łożysk w trakcie pracy umożliwia ocenę zarówno stanu łożysk, jak i maszyn jako całości. Przenośne urządzenia do zbierania danych mogą być wykorzystane do monitorowania parametrów takich jak temperatura pracy czy poziom wibracji.

Zebrane dane mogą być analizowane w celu identyfikacji potencjalnych problemów przed wystąpieniem awarii, co pozwala na ustalenie planu konserwacji i harmonogramu przeglądów.


W REM dysponujemy szerokim wachlarzem narzędzi do monitoringu pracy łożysk, w tym naszym case study przybliżamy użycie przenośnego czujnika.
 

Demontaż


Rozmontowanie łożyska zgodnie z odpowiednimi procedurami ma kluczowe znaczenie, zarówno gdy łożysko ma być ponownie użyte, jak i gdy zostanie ono zastąpione nowym. Niewłaściwe demontaż może prowadzić do uszkodzeń elementów, które mogą być wykorzystywane ponownie, takich jak wały i obudowy.

Specjalistyczne narzędzia, jak ściągacze do łożysk, ułatwiają proces demontażu. Podczas używania ściągaczy należy zawsze kierować siły w kierunku pierścienia łożyska, który jest zwykle montowany z wciskiem. Zaleca się stosowanie trójramiennych ściągaczy, które zapewniają większą stabilność w porównaniu z dwuramiennymi. 

 

W przypadku dużych łożysk pomocne mogą być również nagrzewnice indukcyjne i metody hydrauliczne.


Jedno z wielu narzędzi w ofercie naszego sklepu jest ściągacz samocentujący.
 

Audyty utrzymania ruchu


W celu optymalizacji procedur konserwacyjnych łożysk przedsiębiorstwa powinny rozważyć przeprowadzenie pełnego audytu utrzymania ruchu. Takie audyty zwykle są prowadzone przez specjalistyczne firmy zajmujące się technologią urządzeń obrotowych, jak również przez doświadczonych konsultantów. Wynikiem przeprowadzonego audytu jest szczegółowa lista analizowanych procedur oraz sugestie dotyczące ich ulepszenia.

Co tydzień „rozpracowujemy” zagadnienia branżowe, a co jakiś czas wysyłamy promocje do grupy osób, które tak jak my chcą być na bieżąco. Zapisz się już dziś!
Rozwijaj się razem z nami!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez REM Elbląg Sp. z o.o. w celach marketingowych. Mam prawo dostępu do moich danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych zgodnie z obowiązującym prawem. Administratorem danych jest REM Elbląg Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 106A.
Logo REM

REM Elbląg Sp. z o.o.

82-300 Elbląg,

ul. Grunwaldzka 106A

Copyright © 2021 Rem Elbląg Sp. z o.o.
Projekt i wykonanie: ITCENTER

Umów się na serwis

Napisz do nas

CENY

Pamiętaj
Nasz sklep kierujemy przede wszystkim do klientów biznesowych, dlatego po zarejestrowaniu otrzymasz dostęp do cen hurtowych

ZAREJESTRUJ SIĘ ŻEBY POZNAĆ CENY!

Zaloguj się już dziś